OP MUIZENJACHT: DE NORMALE VS. DE VERTICALE MUIS

Een gezonde werkplek zorgt voor gezonde werknemers. Steeds meer bedrijven zien het belang hiervan in. Een lagere kans op RSI-klachten betekent immers ook: minder verzuim. Als adviseur is het belangrijk dat je genoeg kennis van ergonomie hebt om deze klanten te kunnen helpen. In deze blogpost gaan we daarom dieper in op de verschillen tussen de normale en de ergonomische verticale muis.

NORMALE MUIZEN
De normale muis: het meest gebruikte invoermiddel bij het werken met de computer. Bij het gebruik van zo’n standaard muis staan de hand en pols echter in een onnatuurlijke stand. Je maakt ongemerkt kleine, belastende bewegingen vanuit de pols en dit kan snel tot overbelasting leiden. Maar welke bewegingen zorgen precies voor deze overbelasting?

OORZAKEN VAN RSI
In wetenschappelijke onderzoeken worden de volgende 3 factoren veelvuldig genoemd als belangrijke veroorzakers van RSI-klachten:

Pronatie: het draaien van de onderarm. Bij een normale muis moet de onderarm draaien om de handpalm naar beneden gericht op de muis te kunnen leggen. Dit zorgt voor een onnatuurlijke houding, en daarmee ook voor continue belasting van de onderarmspieren.

Ulnaire- en radiale deviatie: draaibewegingen vanuit de pols. Je beweegt daarnaast vooral de hand, waarbij je door herhaalde bewegingen de pezen in de pols kunt overbelasten.

Dorsaalflexie: optilbeweging van de hand. Om de hand goed op en rond een standaard muis te leggen moet deze vanuit de pols iets worden opgetild, waardoor de hand een hoek maakt ten opzichte van de onderarm. Dit zorgt voor een continue belasting van de onderarmspieren en pezen die door de pols lopen.

Het is erg lastig om de aangeleerde manier van muizen af te leren. Daarom is het slim om over te stappen naar een ergonomische muis die erop is ingericht om je op een natuurlijke manier gezond te laten muizen. Ook als je (nog) geen RSI-klachten hebt.

verticale muis

VERTICALE MUIZEN
Een alternatief voor de normale muis, is de verticale muis. Bij een verticale muis hoef je de onderarm niet te draaien, waardoor overbelasting door pronatie en dorsaalflexie van de pols in een klap wordt voorkomen. Door de verticale stand van de hand is het niet meer mogelijk om de muis vanuit de pols te bewegen; ook van ulnaire- en radiale deviatie is dus geen sprake meer. Je beweegt de muis automatisch meer vanuit de gehele arm.

Vrijwel elke verticale muis helpt dus om grote armspieren te gebruiken, in plaats van de kleine spieren en pezen. Toch zijn er nog veel verschillen tussen verticale muizen onderling. Hierbij is er niet per se één muis de beste te noemen; de keuze voor de juiste ergonomische muis is ook persoonlijk en hangt onder meer af van de maat van je hand. Er bestaan verticale muizen in allerlei soorten en maten, waardoor altijd wel een passende te vinden is.

Mocht u meer willen weten over dit onderwerp, kunt u contact met ons opnemen. We adviseren u graag.

Bron: R-Go Tools